Vadí brždění motorem nebo stání nastartovanej na volnoběh?

Jakékoliv dotazy týkající se problémů, údržby vozů koncernu VW. Týká se jen VW/Audi/Škoda/Seat

Moderátoři: šulda, Moderátoři

Colin2001
Sběrač informací
Příspěvky: 33
Odpovědi: 0
Registrován: 21 lis 2008, 11:23
Bydliště: Ústí nad Orlicí, Kostelec nad Orlicí
Kontaktovat uživatele:

Vadí brždění motorem nebo stání nastartovanej na volnoběh?

Příspěvek od Colin2001 »

Ahoj

Dočetl jsme se, že u dieslových motorů není moc dobré stát delší dobu s nastartovaným autem na volnoběh, jelikož se prý diesel naftou i přimazává. Když teda budu stát třeba hodinku, dvě v nastartovaným autě aby topilo a nebyla v něm zima, tak mu to škodí?

Napadlo mě teda i že když pojedu nějakej úsek který je dlouho z kopce a budu tam mít kvalt aby to brzdilo motorem, tak to motoru nevadí? Opravte mě, jestli se mýlím, ale když brzdím motorem, tak tam nejde žádná nafta (nebo jí tam je jen tolik, jako na volnoběh aby motor nehasnul, palubák ale ukazuje nula při brždění, a a na volnoběh přeci jen nějakou malou spotřebu ukáže)

Jak to teda s tímhle je, doufám že nebudu pro smích, jsem laik, a proto se ptám, nerad bych si ničil a přidíral motor dlouhým vystáváním a vykecáváním v nastartovaným autě který kloktá na volnoběh....

Díky ;)
OOOO AUDI OOOO
A3
1,9 TDI PD 96KW
6-kvalt
misa.89
Aktivista
Příspěvky: 1821
Odpovědi: 0
Registrován: 17 srp 2008, 09:11

Příspěvek od misa.89 »

když stojí opravdu dlouho, tak trpí turbo a vlastně i celej motor, protože není na volnoběh tak dobře mazanej.

k tomu brždění motorem. Spotřeba samozdřejmě nulová není, nějaká nafta se dávkuje. A motoru by to moc vadit nemělo. Teda aspon ne zahřátýmu...
1. Octavia 19TDi GLX+(klima) AGR, 1998, trysky DSLA150P520, jednohmota ATD + organika, upgrade MAF,EGR+KAT off, 550000km; 5W40; puky Audi TT, + 3cm UP, 4x disk, VAG
2. Octavia 19TDi Elegance ASV 2002, ,Xenony, Webasto, Tripling, 99 kW, brzdy 288mm.
Martin.R
Aktivista
Příspěvky: 2228
Odpovědi: 1
Registrován: 22 srp 2007, 11:07
Bydliště: Kousek od Vlašimi

Příspěvek od Martin.R »

Brzdění motorem je v pohodě, hlavně to nikdy netrvá moc dlouho. Ovšem s tím volnoběhem je to celkem problém, motoru to docela dost škodí. Jednak se hůř maže, ale trpí i turbo, zanáší se karbonem a je toho mnohem a mnohem víc. Zkus trochu prohledat forum, už toho tady o tom bylo napsáno dost. Hlavně o tom dost napsal Marek77 tak si zkus vyhledat nějaké jeho příspěvky.
jini
Přispěvovatel
Příspěvky: 597
Odpovědi: 0
Registrován: 04 úno 2007, 18:38
Bydliště: Tišnovsko

Příspěvek od jini »

k tomu brždění motorem. Spotřeba samozdřejmě nulová není, nějaká nafta se dávkuje
Od asi 1200 - 1300 otáček by tam nemělo bez přidanýho plynu snad nic jít :?
Octavia TDI (ASV)≈110kW MAF off MAP on chip můj
TDI tech
Aktivista
Příspěvky: 10233
Odpovědi: 0
Registrován: 16 říj 2007, 23:18

Příspěvek od TDI tech »

misa.89 píše:když stojí opravdu dlouho, tak trpí turbo a vlastně i celej motor, protože není na volnoběh tak dobře mazanej.

k tomu brždění motorem. Spotřeba samozdřejmě nulová není, nějaká nafta se dávkuje. A motoru by to moc vadit nemělo. Teda aspon ne zahřátýmu...
Ak ides bez plynu dole kopcom a brzdis kvaltom, nad 1400ot./min. ti u EDC (vznetovych) dieselovych a u el. riadenych zazihovych (benzinovych) motoroch palivo NESMIE DAVAT!!!
Inac to dokazu spravit aj niektore diesely s mechanicky ovladanym vstrekovanim, nechcem kecat ale tusim ze asi Karosa. Pri poklese otacok pod 1400ot./min. RJ zacne davkovat palivo a stabilizuje davku plynule az po dosiahnutie volnobeznych otacok. A ktomu statiu na volnobeh. Ak je motor zohriaty tak sa mu nic nestane, mazanie je dotatocne dymenzovane nato aby sa vsetko premazalo a ochladilo ako ma aj pri volnobeznych otackach.
MareC3k
Přispěvovatel
Příspěvky: 126
Odpovědi: 0
Registrován: 06 úno 2006, 18:26
Bydliště: Sabinov

Příspěvek od MareC3k »

To s tym problemovym mazanim na volnobeh je nejako dost rozsirene.... na mojom predchadzajucom aute Peugeot 205 1.8D (najazdenych zatial 400tkm) som zo zvedavosti namontoval cidla tlaku a teploty oleja a cuduj sa svete ked som nastartoval studene auto tak tlak oleja vystupil na cca 4bary, na zahriatom motore bol tlak nizsi, cca 3 bary a to aj na volnobeh aj v otackach. Takze urcite tam nebol problem s nedostatocnym mazanim na volnobehu ked bol tlak oleja priblizne rovnaky ako v otackach....
takze podla mna je to len mytus o nedostatocnom tlaku oleja a zlom mazani, pokial teda nieje cerpadlo pred smrtou alebo su vylagrovane loziska na kluke cez ktore tlak potom uteka.
Audi A6, 3.0TDi AvantQ, BMK 165kW@220kW, VW Touran, 1.9TDi, BKC 77kW@96kW, '06
misa.89
Aktivista
Příspěvky: 1821
Odpovědi: 0
Registrován: 17 srp 2008, 09:11

Příspěvek od misa.89 »

TDI tech píše:
misa.89 píše:když stojí opravdu dlouho, tak trpí turbo a vlastně i celej motor, protože není na volnoběh tak dobře mazanej.

k tomu brždění motorem. Spotřeba samozdřejmě nulová není, nějaká nafta se dávkuje. A motoru by to moc vadit nemělo. Teda aspon ne zahřátýmu...
Ak ides bez plynu dole kopcom a brzdis kvaltom, nad 1400ot./min. ti u EDC (vznetovych) dieselovych a u el. riadenych zazihovych (benzinovych) motoroch palivo NESMIE DAVAT!!!
Inac to dokazu spravit aj niektore diesely s mechanicky ovladanym vstrekovanim, nechcem kecat ale tusim ze asi Karosa. Pri poklese otacok pod 1400ot./min. RJ zacne davkovat palivo a stabilizuje davku plynule az po dosiahnutie volnobeznych otacok. A ktomu statiu na volnobeh. Ak je motor zohriaty tak sa mu nic nestane, mazanie je dotatocne dymenzovane nato aby sa vsetko premazalo a ochladilo ako ma aj pri volnobeznych otackach.
počkej, já věřim, že o tom víc víc, ale proč, když jsem dělal logy, při brždění motorem z kopce bylo nějaké vstřikované množství paliva?hodnotu nvm ale bylo malé
1. Octavia 19TDi GLX+(klima) AGR, 1998, trysky DSLA150P520, jednohmota ATD + organika, upgrade MAF,EGR+KAT off, 550000km; 5W40; puky Audi TT, + 3cm UP, 4x disk, VAG
2. Octavia 19TDi Elegance ASV 2002, ,Xenony, Webasto, Tripling, 99 kW, brzdy 288mm.
pitrsss
Přispěvovatel
Příspěvky: 818
Odpovědi: 0
Registrován: 15 lis 2006, 12:47
Bydliště: od chomutova

Příspěvek od pitrsss »

zkus z kopce vypnout klíček ,tak by vypadalo bždění motorem bez jakéhokoliv paliva,vždy tam bude nejaká udržovací dávka aby motor nezhasl
g3 tdi ahu,octa asz
Marek77
Aktivista
Příspěvky: 10339
Odpovědi: 0
Registrován: 05 úno 2007, 21:58
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Marek77 »

Pánové, situace se má takto:

Brzdění motorem, tzv. decelerace, je pro motor to nejlepší, co mu můžete dát. Motor nespaluje žádné palivo (při otáčkách vyšších než 1200 - 1400 (podle typu motoru) a teplotě motoru vyšší než 65°C jednotka odpojuje přívod paliva a do válců tak nejde nic než vzduch), což je pro motor výhodné nejen z hlediska ekonomického a ekologického. Navíc motor má provozní otáčky ( provozní otáčky = otáčky vyšší než volnoběžné) a tím se lépe chladí a maže (protože tlak chlazení a mazání se odvíjí od otáček motoru), navíc vůz je díky pevnému spojení pohonné jednotky s koly nesrovnatelně lépe ovladatelný.

Z tohoto vyplývá, že vykvaltovat na kopci a jet z kopce na volnoběh je ve srovnání s decelerací ta největší blbost, kterou můžete udělat. Představte si, co se asi tak bude dít, když rozhicovaný motor, který jste několik desítek minut předtím drželi ve výkonu, najednou díky vyřazení rychlosti z kopce spadne do volnoběhu. Olej má daleko přes 100°C a jeho tlak z běžných provozních 4 - 6 Bar spadne na něco málo přes 1 Bar. Rozhicovaná hlava a stěny válců, které potřebují to teplo někam předat, najednou nemají kam, protože chladicí kapalina cirkuluje třeba třikrát až pětkrát pomaleji - co se stane? Písty se nevejdou do válců, ventily do vodítek. Díky nedostatečné cirkulaci vody se extrémně zchladí chladič, v němž se díky pomalé cirkulaci netočí voda tak jak by měla - potom zařadíte rychlost a ta "ledová" kapalina vletí do rozhicované palice (a je hotovo..................).


Ohledně běhu motoru na volnoběh se to má takto: Obecně platí, že volnoběžné otáčky motoru neprospívají. Je to dáno skutečností, že volnoběžné otáčky nejsou otáčkami provozními, motor se točí nepravidelně, má relativně vysokou spotřebu a emise, opotřebovává se více než při provozu v provozních otáčkách. Navíc díky malým otáčkám je malý tlak mazání a chlazení. Malý tlak mazání škodí nejen motoru, ale především turbu.
Čili když budu chtít zastavit u trafiky, kde si jen koupím cigarety a hned zase jedu, klidně nechám motor běžet. Když zastavím u semaforu na křižovatce, rovněž nebudu motor vypínat. Ale kdyby měl motor na volnoběh běžet několik minut nebo dokonce desítek minut úplně zbůhdarma, je vhodné motor vypnout.


Takže asi takhle...........
Naposledy upravil(a) Marek77 dne 21 led 2009, 11:08, celkem upraveno 2 x.
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
TDI tech
Aktivista
Příspěvky: 10233
Odpovědi: 0
Registrován: 16 říj 2007, 23:18

Příspěvek od TDI tech »

To stym nedavkovanim paliva nad 1400ot. nieje vymisel ale je to pevne stanovene kriterium koli emisiam. Ak brzdis motorom bez plynu teoreticky tam moze davkovat malinke mnozstvo paliva koli tomu aby udrazalo spalovaciu komoru predhriatu. Po naslednom riadnom davkovani do predohriatej spalovacej komory zmes sa lepsie spali a tym je menej emisii. Ale to je iba moja teoria takze nemusi to byt celkom pravda. Treba sa spytat BH motora on bude urcite vediet.
Marek77
Aktivista
Příspěvky: 10339
Odpovědi: 0
Registrován: 05 úno 2007, 21:58
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Marek77 »

TDI tech píše: Ale to je iba moja teoria takze nemusi to byt celkom pravda. Treba sa spytat BH motora on bude urcite vediet.
Je to vidět i na ukazateli okamžité spotřeby palubního počítače. Při deceleraci je okamžitá spotřeba 0,0 l.
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
TDI tech
Aktivista
Příspěvky: 10233
Odpovědi: 0
Registrován: 16 říj 2007, 23:18

Příspěvek od TDI tech »

Ano stym suhlasim. Ale je mozne to ako pisal misa.89 ze pri logovani nameral malicku davku. Asi pod 65C RJ fakt malinko davkuje palivo aby udrzala spalovaciu komoru predohriatu?
Uživatelský avatar
dolar100
Aktivista
Příspěvky: 1147
Odpovědi: 0
Registrován: 09 říj 2008, 13:33
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od dolar100 »

Myslite si ze by majstri z vw po tolkych rokoch vyvoja nevedeli urobit motor ktory by pracoval na volnobeh pez poskodenia, nadmerneho opotrebenia. Poznam taxikarov, stoja hodiny na volnobeh. Myslim ze podstatna je kvalita oleja. ;) ....a motor zohriaty
A pri brzdeni motorom tam nejde palivo od urcitych ot, ved to by potom motor moc nebrzdil... ked je mensi kvalt aj spomaluje auto. (noteeth)
Mercdes C cdi
pitrsss
Přispěvovatel
Příspěvky: 818
Odpovědi: 0
Registrován: 15 lis 2006, 12:47
Bydliště: od chomutova

Příspěvek od pitrsss »

no ještě jsem neviděl aby tdi stálo na volnoběch hodiny a motor byl zohriatý :)
g3 tdi ahu,octa asz
Marek77
Aktivista
Příspěvky: 10339
Odpovědi: 0
Registrován: 05 úno 2007, 21:58
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Marek77 »

pitrsss píše:no ještě jsem neviděl aby tdi stálo na volnoběch hodiny a motor byl zohriatý :)
Když nebudeš mít zapnuté topení, motor si teplotu udrží.

Já nastartuju ledový motor a po naskočení bufíku se ohřeje i na volnoběh (asi za 15 - 20 minut - podle teploty okolí). Jakmile ale zapnu topení a ventilátor, teplota jde okamžitě dolů.
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
Odpovědět

Zpět na „Údržba/problémy VW group (DIESEL)“