Dočetl jsme se, že u dieslových motorů není moc dobré stát delší dobu s nastartovaným autem na volnoběh, jelikož se prý diesel naftou i přimazává. Když teda budu stát třeba hodinku, dvě v nastartovaným autě aby topilo a nebyla v něm zima, tak mu to škodí?
Napadlo mě teda i že když pojedu nějakej úsek který je dlouho z kopce a budu tam mít kvalt aby to brzdilo motorem, tak to motoru nevadí? Opravte mě, jestli se mýlím, ale když brzdím motorem, tak tam nejde žádná nafta (nebo jí tam je jen tolik, jako na volnoběh aby motor nehasnul, palubák ale ukazuje nula při brždění, a a na volnoběh přeci jen nějakou malou spotřebu ukáže)
Jak to teda s tímhle je, doufám že nebudu pro smích, jsem laik, a proto se ptám, nerad bych si ničil a přidíral motor dlouhým vystáváním a vykecáváním v nastartovaným autě který kloktá na volnoběh....
Brzdění motorem je v pohodě, hlavně to nikdy netrvá moc dlouho. Ovšem s tím volnoběhem je to celkem problém, motoru to docela dost škodí. Jednak se hůř maže, ale trpí i turbo, zanáší se karbonem a je toho mnohem a mnohem víc. Zkus trochu prohledat forum, už toho tady o tom bylo napsáno dost. Hlavně o tom dost napsal Marek77 tak si zkus vyhledat nějaké jeho příspěvky.
misa.89 píše:když stojí opravdu dlouho, tak trpí turbo a vlastně i celej motor, protože není na volnoběh tak dobře mazanej.
k tomu brždění motorem. Spotřeba samozdřejmě nulová není, nějaká nafta se dávkuje. A motoru by to moc vadit nemělo. Teda aspon ne zahřátýmu...
Ak ides bez plynu dole kopcom a brzdis kvaltom, nad 1400ot./min. ti u EDC (vznetovych) dieselovych a u el. riadenych zazihovych (benzinovych) motoroch palivo NESMIE DAVAT!!!
Inac to dokazu spravit aj niektore diesely s mechanicky ovladanym vstrekovanim, nechcem kecat ale tusim ze asi Karosa. Pri poklese otacok pod 1400ot./min. RJ zacne davkovat palivo a stabilizuje davku plynule az po dosiahnutie volnobeznych otacok. A ktomu statiu na volnobeh. Ak je motor zohriaty tak sa mu nic nestane, mazanie je dotatocne dymenzovane nato aby sa vsetko premazalo a ochladilo ako ma aj pri volnobeznych otackach.
To s tym problemovym mazanim na volnobeh je nejako dost rozsirene.... na mojom predchadzajucom aute Peugeot 205 1.8D (najazdenych zatial 400tkm) som zo zvedavosti namontoval cidla tlaku a teploty oleja a cuduj sa svete ked som nastartoval studene auto tak tlak oleja vystupil na cca 4bary, na zahriatom motore bol tlak nizsi, cca 3 bary a to aj na volnobeh aj v otackach. Takze urcite tam nebol problem s nedostatocnym mazanim na volnobehu ked bol tlak oleja priblizne rovnaky ako v otackach....
takze podla mna je to len mytus o nedostatocnom tlaku oleja a zlom mazani, pokial teda nieje cerpadlo pred smrtou alebo su vylagrovane loziska na kluke cez ktore tlak potom uteka.
misa.89 píše:když stojí opravdu dlouho, tak trpí turbo a vlastně i celej motor, protože není na volnoběh tak dobře mazanej.
k tomu brždění motorem. Spotřeba samozdřejmě nulová není, nějaká nafta se dávkuje. A motoru by to moc vadit nemělo. Teda aspon ne zahřátýmu...
Ak ides bez plynu dole kopcom a brzdis kvaltom, nad 1400ot./min. ti u EDC (vznetovych) dieselovych a u el. riadenych zazihovych (benzinovych) motoroch palivo NESMIE DAVAT!!!
Inac to dokazu spravit aj niektore diesely s mechanicky ovladanym vstrekovanim, nechcem kecat ale tusim ze asi Karosa. Pri poklese otacok pod 1400ot./min. RJ zacne davkovat palivo a stabilizuje davku plynule az po dosiahnutie volnobeznych otacok. A ktomu statiu na volnobeh. Ak je motor zohriaty tak sa mu nic nestane, mazanie je dotatocne dymenzovane nato aby sa vsetko premazalo a ochladilo ako ma aj pri volnobeznych otackach.
počkej, já věřim, že o tom víc víc, ale proč, když jsem dělal logy, při brždění motorem z kopce bylo nějaké vstřikované množství paliva?hodnotu nvm ale bylo malé
Brzdění motorem, tzv. decelerace, je pro motor to nejlepší, co mu můžete dát. Motor nespaluje žádné palivo (při otáčkách vyšších než 1200 - 1400 (podle typu motoru) a teplotě motoru vyšší než 65°C jednotka odpojuje přívod paliva a do válců tak nejde nic než vzduch), což je pro motor výhodné nejen z hlediska ekonomického a ekologického. Navíc motor má provozní otáčky ( provozní otáčky = otáčky vyšší než volnoběžné) a tím se lépe chladí a maže (protože tlak chlazení a mazání se odvíjí od otáček motoru), navíc vůz je díky pevnému spojení pohonné jednotky s koly nesrovnatelně lépe ovladatelný.
Z tohoto vyplývá, že vykvaltovat na kopci a jet z kopce na volnoběh je ve srovnání s decelerací ta největší blbost, kterou můžete udělat. Představte si, co se asi tak bude dít, když rozhicovaný motor, který jste několik desítek minut předtím drželi ve výkonu, najednou díky vyřazení rychlosti z kopce spadne do volnoběhu. Olej má daleko přes 100°C a jeho tlak z běžných provozních 4 - 6 Bar spadne na něco málo přes 1 Bar. Rozhicovaná hlava a stěny válců, které potřebují to teplo někam předat, najednou nemají kam, protože chladicí kapalina cirkuluje třeba třikrát až pětkrát pomaleji - co se stane? Písty se nevejdou do válců, ventily do vodítek. Díky nedostatečné cirkulaci vody se extrémně zchladí chladič, v němž se díky pomalé cirkulaci netočí voda tak jak by měla - potom zařadíte rychlost a ta "ledová" kapalina vletí do rozhicované palice (a je hotovo..................).
Ohledně běhu motoru na volnoběh se to má takto: Obecně platí, že volnoběžné otáčky motoru neprospívají. Je to dáno skutečností, že volnoběžné otáčky nejsou otáčkami provozními, motor se točí nepravidelně, má relativně vysokou spotřebu a emise, opotřebovává se více než při provozu v provozních otáčkách. Navíc díky malým otáčkám je malý tlak mazání a chlazení. Malý tlak mazání škodí nejen motoru, ale především turbu.
Čili když budu chtít zastavit u trafiky, kde si jen koupím cigarety a hned zase jedu, klidně nechám motor běžet. Když zastavím u semaforu na křižovatce, rovněž nebudu motor vypínat. Ale kdyby měl motor na volnoběh běžet několik minut nebo dokonce desítek minut úplně zbůhdarma, je vhodné motor vypnout.
Takže asi takhle...........
Naposledy upravil(a) Marek77 dne 21 led 2009, 11:08, celkem upraveno 2 x.
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008) Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012) Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
To stym nedavkovanim paliva nad 1400ot. nieje vymisel ale je to pevne stanovene kriterium koli emisiam. Ak brzdis motorom bez plynu teoreticky tam moze davkovat malinke mnozstvo paliva koli tomu aby udrazalo spalovaciu komoru predhriatu. Po naslednom riadnom davkovani do predohriatej spalovacej komory zmes sa lepsie spali a tym je menej emisii. Ale to je iba moja teoria takze nemusi to byt celkom pravda. Treba sa spytat BH motora on bude urcite vediet.
Ano stym suhlasim. Ale je mozne to ako pisal misa.89 ze pri logovani nameral malicku davku. Asi pod 65C RJ fakt malinko davkuje palivo aby udrzala spalovaciu komoru predohriatu?
Myslite si ze by majstri z vw po tolkych rokoch vyvoja nevedeli urobit motor ktory by pracoval na volnobeh pez poskodenia, nadmerneho opotrebenia. Poznam taxikarov, stoja hodiny na volnobeh. Myslim ze podstatna je kvalita oleja. ....a motor zohriaty
A pri brzdeni motorom tam nejde palivo od urcitych ot, ved to by potom motor moc nebrzdil... ked je mensi kvalt aj spomaluje auto.
pitrsss píše:no ještě jsem neviděl aby tdi stálo na volnoběch hodiny a motor byl zohriatý
Když nebudeš mít zapnuté topení, motor si teplotu udrží.
Já nastartuju ledový motor a po naskočení bufíku se ohřeje i na volnoběh (asi za 15 - 20 minut - podle teploty okolí). Jakmile ale zapnu topení a ventilátor, teplota jde okamžitě dolů.
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008) Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012) Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)