Mazání a mýty
Napsal: 08 dub 2010, 20:51
Seminář mazání jsem absolvoval a srovnal myšlenky.
Překvapení na začátku – pojmy syntetika, polosyntetika a minerál, se používají klidně dál i v odborné veřejnosti, jen jejich význam se o trochu posunul
Minerál – olej vzniklý rafinací
Syntetika – olej vzniklý jinou technologií, než rafinací, polyalfaolefiny, estery, polyglykoly atd. – každý z těchto olejů má jiné vlastnosti co se týká tepelné odolnosti, rozpustnosti tvrdých úsad, odlučování vody, odolnost proti oxidaci apod
Polosyntetika – směs minerálu a syntetiky – pro vylepšení vlastností
Tyto základové oleje se používají samostatně, i v kombinacích tak aby byly dosaženy požadované vlastnosti
Protože jsem popsal dost listů, uvedu jen to co mě zaujalo vzhledem ke zde vedeným diskusím:
- 80% opotřebení spalovacího motoru nastává během první minuty po startu. Minerální olej namaže motor za 45 – 60 s od startu, plná syntetika za 15 sekund záleží i na teplotě, ale poměr časů se nemění.
- v místech vysokého tlaku a teploty vznikají tvrdé úsady, kaly a laky jejichž rozpustnost je různá podle druhu oleje – např. schopnost rozpouštět je u PAO olejů mnohem menší než u ostatních olejů
- každý typ oleje má svou formuli, u firem mající vlastní vývoj jedinečnou, tato není v celém rozsahu prodána jako balík aditiv do míchárny. Tato formule zajišťuje požadované vlastnosti a pokud ji někdo chce vylepšit může porušit vyvážení aditiv, kterých je docela dost takže se třeba sníží tření, ale olej začne oxidovat, nebo se zhorší rozpouštěcí vlastnosti apod. Vylepšit se dá aditivem tak maximálně M6AD ale i tam je to problematické.
- minerál - při teplotě nad 90 stupňů zvýšení teploty o každých 10 stupňů se sníží životnost olejové náplně na polovinu. Platí i v případě lokálních přehřátí.
- Teplotní odolnost syntetických základů je podle technologie výroby 130 – 180 stupňů
- Neomezená mísitelnost různých motorových olejů je pouze teoretická a mění se s typem použitých aditiv, které jsou u různých firem různé, mohou spolu reagovat, a měnit vlastnosti výsledného produktu.
- Použití plné syntetiky po minerálu se nedoporučuje – i když dneštní minerální oleje tvoří úsady velmi málo, použití plné syntetiky která má mnohem větší rozpouštěcí vlastnosti po minerálu a navíc v zatěžovaném motoru se nedoporučuje, zvláště u motorů, kde mazací olej plní i funkci hydraulického oleje – motory se zdvihátky, proměnným časováním ventilů atd. – může dojít ke zhoršení nebo výpadek funkce těchto elementů
- Minerál – aditiva do 10%
- Polosyntetika – aditiva do 20%
- Plná syntetika – aditiva do 40%
- Plnění normy výrobce motoru – potvrzuje se dosažení minimální deklarované životnosti zařízení, tj u Golfu 3 - 200 000km. Tato životnost může být použitím olejů s lepšími vlastnostmi násobně prodloužena – bylo doloženo rozbory nákladů v závislosti na kvalitě mazání
- Nízkoviskozitní oleje – důvodem je snížené tření a tím i snížení spotřeby . Rozdíl mezi minerálem a plnou syntetikou je v tření cca 3 – 5tinásobný – na spotřebě je to v řádu dl.
Byly prezentovány obrázky ze zkoumání a šetření, testů apod.
Samozřejmě pro úplné vysvětlení by bylo potřeba víc místa. Takže vzhůru na další 2 přednášky. Pokud je něco nejasné nebo nepřesné – vysvětlím.
Překvapení na začátku – pojmy syntetika, polosyntetika a minerál, se používají klidně dál i v odborné veřejnosti, jen jejich význam se o trochu posunul
Minerál – olej vzniklý rafinací
Syntetika – olej vzniklý jinou technologií, než rafinací, polyalfaolefiny, estery, polyglykoly atd. – každý z těchto olejů má jiné vlastnosti co se týká tepelné odolnosti, rozpustnosti tvrdých úsad, odlučování vody, odolnost proti oxidaci apod
Polosyntetika – směs minerálu a syntetiky – pro vylepšení vlastností
Tyto základové oleje se používají samostatně, i v kombinacích tak aby byly dosaženy požadované vlastnosti
Protože jsem popsal dost listů, uvedu jen to co mě zaujalo vzhledem ke zde vedeným diskusím:
- 80% opotřebení spalovacího motoru nastává během první minuty po startu. Minerální olej namaže motor za 45 – 60 s od startu, plná syntetika za 15 sekund záleží i na teplotě, ale poměr časů se nemění.
- v místech vysokého tlaku a teploty vznikají tvrdé úsady, kaly a laky jejichž rozpustnost je různá podle druhu oleje – např. schopnost rozpouštět je u PAO olejů mnohem menší než u ostatních olejů
- každý typ oleje má svou formuli, u firem mající vlastní vývoj jedinečnou, tato není v celém rozsahu prodána jako balík aditiv do míchárny. Tato formule zajišťuje požadované vlastnosti a pokud ji někdo chce vylepšit může porušit vyvážení aditiv, kterých je docela dost takže se třeba sníží tření, ale olej začne oxidovat, nebo se zhorší rozpouštěcí vlastnosti apod. Vylepšit se dá aditivem tak maximálně M6AD ale i tam je to problematické.
- minerál - při teplotě nad 90 stupňů zvýšení teploty o každých 10 stupňů se sníží životnost olejové náplně na polovinu. Platí i v případě lokálních přehřátí.
- Teplotní odolnost syntetických základů je podle technologie výroby 130 – 180 stupňů
- Neomezená mísitelnost různých motorových olejů je pouze teoretická a mění se s typem použitých aditiv, které jsou u různých firem různé, mohou spolu reagovat, a měnit vlastnosti výsledného produktu.
- Použití plné syntetiky po minerálu se nedoporučuje – i když dneštní minerální oleje tvoří úsady velmi málo, použití plné syntetiky která má mnohem větší rozpouštěcí vlastnosti po minerálu a navíc v zatěžovaném motoru se nedoporučuje, zvláště u motorů, kde mazací olej plní i funkci hydraulického oleje – motory se zdvihátky, proměnným časováním ventilů atd. – může dojít ke zhoršení nebo výpadek funkce těchto elementů
- Minerál – aditiva do 10%
- Polosyntetika – aditiva do 20%
- Plná syntetika – aditiva do 40%
- Plnění normy výrobce motoru – potvrzuje se dosažení minimální deklarované životnosti zařízení, tj u Golfu 3 - 200 000km. Tato životnost může být použitím olejů s lepšími vlastnostmi násobně prodloužena – bylo doloženo rozbory nákladů v závislosti na kvalitě mazání
- Nízkoviskozitní oleje – důvodem je snížené tření a tím i snížení spotřeby . Rozdíl mezi minerálem a plnou syntetikou je v tření cca 3 – 5tinásobný – na spotřebě je to v řádu dl.
Byly prezentovány obrázky ze zkoumání a šetření, testů apod.
Samozřejmě pro úplné vysvětlení by bylo potřeba víc místa. Takže vzhůru na další 2 přednášky. Pokud je něco nejasné nebo nepřesné – vysvětlím.