turbo ohrievanie

..jak jezdit na Slunečnicový, Řepkový, Olivový a podobné oleje ... a nebo, jestli někdo ještě jezdí na naftu, tak o naftě :-) či bionaftě

Moderátoři: šulda, radluk, Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
ozi
Přispěvovatel
Příspěvky: 141
Registrován: 26 úno 2007, 08:30
Odpovědi: 0
Bydliště: Topolcany, Nitra, Slovenska Republika
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od ozi »

pajda píše:Má to jednu nevýhodu.Výměník EGR má za úkol chladit spaliny a nevim,jestli to dopomůže k rychlejšímu ohřátí kapaliny.Můžeš ho totiž zapojit jen jako bypas,jinak vejfuk totálně udusíš.A nevšim sem si že by se motor s EGRem rychlejc ohřál.Já bych spíš něco napáchal co nejblíž ke svodům.Jek už tu znělo stokrát nějakou trubičku a je to.Tohle mi přijde zbytečně složitý
ano presne...odoberat teplo zo spalin a davat ho chladiacej kvapaline, potrubie by bolo pripojene paralelne, aby sa dal prud spalin cez vymennik vypinat, inak by to zohrievalo stale co by v lete chladic neuchladil, motor s EGR sa nehohreje rychlejsie, lebo ten vymennik je tam na nieco ine, ja len hovorim o vyuziti ventilu EGR lebo je stavany presne na to na co potrebujem
trubicka ma jednu nevyhodu, kvapalinu ohrieva STALE a to nie je ziaduce, potebujeme sa len co najrychlejsie dostat na prevadzkovu teplotu, nie zohrievat vodu stale.....v lete pri plnom zatazeni by to chladenie nezvladlo
Clio 1991 1.9 D Lucas CAV od 15.4.2007 2x Peveko, oventrop Afriso Flow Control, vymenniky Alu 24 a 30 dosiek, nafta v nerez 25 l, manualne ovladanie spinacov ventilov
pajda
Přispěvovatel
Příspěvky: 680
Registrován: 25 lis 2007, 11:26
Odpovědi: 0

Příspěvek od pajda »

Tak jsem tě asi špatně pochopil.Sry.
Ale kdyby se voda ohřívala pořád,šla by z ohřevu rovnou do výměníku s olejem,kde by se zchladila a pak do radiátoru topení,tak si myslim že by problém nebyl.Hlavně když by se výměník na výfuku vytvořil tak,že by počáteční teplota byla okolo 95°C.Pak by se voda po průchodu výměníkem na olej a radiátorem ochladila natolik,že by to nebylo na provozní teplotě motoru ani znát
Uživatelský avatar
ozi
Přispěvovatel
Příspěvky: 141
Registrován: 26 úno 2007, 08:30
Odpovědi: 0
Bydliště: Topolcany, Nitra, Slovenska Republika
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od ozi »

pajda píše:Tak jsem tě asi špatně pochopil.Sry.
Ale kdyby se voda ohřívala pořád,šla by z ohřevu rovnou do výměníku s olejem,kde by se zchladila a pak do radiátoru topení,tak si myslim že by problém nebyl.Hlavně když by se výměník na výfuku vytvořil tak,že by počáteční teplota byla okolo 95°C.Pak by se voda po průchodu výměníkem na olej a radiátorem ochladila natolik,že by to nebylo na provozní teplotě motoru ani znát
to co pises je otazka vykonov, zober si to takto, ked sa motor dostane do ustaleneho rezimu tak vykon chladenia staci zohrievat olej a este ide dost tepla aj do chladica, cize pridanim slucky na vyfuk sme ZVYSILI tepelny vykon ktory ide do chladenia, auto sa zohreje rychlejsie ale ked sa ten pridany vykon od vyfuku "nevypne" tak bude dodatocne zatazovat chladiacu sustavu, ak je dostatocne nadimenzovana zvladne to ak nie tak Ti vyvrie voda a je to v haji
ak zohrievanie chladiacej kvapaliny vyfukovymi plynmi tak to musi splnat tieto atributy:

- musi ten vymennik byt co najvacsi, cize co najvykonnejsi aby sa chladiaca kvapalina dostala rychlo na prevadzkovu teplotu

- musi sa dat vypinat, po dosiahnuti prevadzkovej teploty je teplo dodavane vymennikom vyfukove plyny - voda NEZIADUCI lebo dodatocne zatazuje chladiacu sustavu (aj v zime, o lete ani nehovorim)

druhy atribut splna len system s nejakym ventilom ktory sa da zatvorit, v ziadnom pripade slucka okolo vyfuku ktore je v prevadzke trvalo
Clio 1991 1.9 D Lucas CAV od 15.4.2007 2x Peveko, oventrop Afriso Flow Control, vymenniky Alu 24 a 30 dosiek, nafta v nerez 25 l, manualne ovladanie spinacov ventilov
pajda
Přispěvovatel
Příspěvky: 680
Registrován: 25 lis 2007, 11:26
Odpovědi: 0

Příspěvek od pajda »

Jenže z toho jak bych to provedl já,stačí mít výkon výměníku takovej,aby oříval olej na dostatečnou teplotu.To jak rychle zahřeje chladící okruh mě až tak nezajímá.Nepotřebuju mít motor ohřátej na sto metrech,potřebuju mít po sto metrech ohřátej olej.Otázka je,na jakou teplotu by ohříval výměník kapalinu o provozní teplotě.Nesmělo by dojít k bodu varu,aby se chlazení nezavzdušnilo.
Uživatelský avatar
radluk
Aktivista
Příspěvky: 1672
Registrován: 06 čer 2006, 22:38
Odpovědi: 0
Bydliště: Uherske Hradiste

Příspěvek od radluk »

(LOL)
Naposledy upravil(a) radluk dne 08 zář 2008, 11:13, celkem upraveno 2 x.
pajda
Přispěvovatel
Příspěvky: 680
Registrován: 25 lis 2007, 11:26
Odpovědi: 0

Příspěvek od pajda »

Jenže v osmičce trubce je mnohem míň kapaliny než v kanálech hlavy nebo bloku a tepelná kapacita je menší.Takže se rychle prohřeje a naopak.A tím že by se reguloval průtok nějakým ventilem by se ta voda ve výměníku zadržovala a přehřívala.Bod varu je sice přes 110°C ale tímhle by se to snadno mohlo přihodit.Navíc ten ventil se musí nějak řídit.Tím je celej systém čím dál složitější,a to je pro mne ee :roll: .Chtělo by to vyzkoušet než tady polemizovat
pajda
Přispěvovatel
Příspěvky: 680
Registrován: 25 lis 2007, 11:26
Odpovědi: 0

Příspěvek od pajda »

Nehledě na to že většina EGR ventilů je stavěná tak,že by z něj kapalina při přetlaku 1bar unikala.A asi i při běžným tlaku
Uživatelský avatar
radluk
Aktivista
Příspěvky: 1672
Registrován: 06 čer 2006, 22:38
Odpovědi: 0
Bydliště: Uherske Hradiste

Příspěvek od radluk »

(LOL)
Naposledy upravil(a) radluk dne 08 zář 2008, 11:13, celkem upraveno 1 x.
bartjo
Přispěvovatel
Příspěvky: 140
Registrován: 06 pro 2007, 14:41
Odpovědi: 0
Bydliště: východní Morava

Příspěvek od bartjo »

Zdar borci,
pěkně jste se rozjeli. Sice nevím, co to je EGR, ale myslím, že nejblíž je Pajda. Jen to zkusit. ;)

Jo taky nezapomeňte, že účinnost motoru je s bídou 30%, tzn., že když natankuješ za stovku, tak se sotva za 30 Korun svezeš a zbytek vyhodíš (odpadní teplo). A většina toho vyfuní právě výfukem a chladičem.
Z toho by mělo vyplývat, že tepelný ztrátový "výkon" motoru by měl být asi dvojnásobný, než mech. výkon motoru, ale to zní až moc neuvěřitelně.
Proto nemám strach, že by se hlavní chladič kvůli "hadu" kolem výfuku měl začít vařit. (pokud ti jede ventilátor :D )
Uživatelský avatar
radluk
Aktivista
Příspěvky: 1672
Registrován: 06 čer 2006, 22:38
Odpovědi: 0
Bydliště: Uherske Hradiste

Příspěvek od radluk »

(LOL)
Naposledy upravil(a) radluk dne 08 zář 2008, 11:14, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
radluk
Aktivista
Příspěvky: 1672
Registrován: 06 čer 2006, 22:38
Odpovědi: 0
Bydliště: Uherske Hradiste

Příspěvek od radluk »

(LOL)
Naposledy upravil(a) radluk dne 08 zář 2008, 11:14, celkem upraveno 1 x.
wiguf
Přispěvovatel
Příspěvky: 156
Registrován: 27 zář 2007, 10:58
Odpovědi: 0
Bydliště: Plzeň a okolí

konstrukce přemostění

Příspěvek od wiguf »

malé zamyšlení k přímému ohřevu vody o výfuk - EGR vidím jako přílišně komplikovaný systém, ale v žádném případě ho nezavrhuji:


no ona to v podstatě vůbec neni žádná legrace, okruh toho vejfukovýho výměnníku(on jako výměnník při teplotě svodů bude bohatě stačit obtočit měděnou trubku okolo laufu) jentak přemostit, to by nám to bouchlo pod zadkem a expanzní nádoby v tomto případě se zdají být příliš složité a neskladné. Pak by to stačilo přemostit z jedný strany, tzn. voda by tamtudy netekla, ale ta co tam již je by měla volnej přístup do chladícího okruhu. Začala by vařit, ale to by samo o sobě nemuselo vadit(pokud se nedegraduje fridex) a samovolně by vybublávala do chladícího okruhu kde by se zvýšil tlak=zvýšení bodu varu, a pak by musela stihnout zkondenzovat ve výměnících voda/olej, což podle mého míněný by nemusel být zas až takový problém, za předpokladu použití velkých výměnníků, v mém případě dlouhých vyhř. hadic a ohřevu nádrže. Otázka je, jestli když je v létě auto na slunci ,kde je přes 40 stupňů a pak se pojede dlouhá štreka kdy i celá nádrž se za několik hodin jízdy prohřeje natolik, že voda nebude stačit kondenzovat.........pak neexistuje nic snazšího než tam dát chladič třeba ze starý motorky a na ventil ho ovládat(nebo tam dát termostatickej ventil). To chce vyzkoušet jestli to vůbec bude zapotřebí, asi jak u kterýho auta a provedení. Každopádně hlídání teploty musí být. Takhle mi to přijde reálně a levně zkonstruovatelné v domácích podmínkách s velkou účinností a spolehlivostí, co si víc přát?

Doufám, že sem nic neopomněl, jinak mě opravte!

to bartjo: ono třecí a mechanické ztráty jsou celkem malé, největší problém je to teplo, nejlepší by bylo si tam dát bojler a po dojezdu domů si hezky horkou vodu dát do okruhu nebo do vany :D
escort 1,8D Bosch již minulost
MB 124 200D
MB 190 250D
bartjo
Přispěvovatel
Příspěvky: 140
Registrován: 06 pro 2007, 14:41
Odpovědi: 0
Bydliště: východní Morava

Re: konstrukce přemostění

Příspěvek od bartjo »

wiguf píše:ono třecí a mechanické ztráty jsou celkem malé, největší problém je to teplo, nejlepší by bylo si tam dát bojler a po dojezdu domů si hezky horkou vodu dát do okruhu nebo do vany :D
Zdar,

tak tohle vidíme stejně, ale ty složité konstrukce , co tu popisujete, to je složitější než "pálenica", do toho určitě nepůjdu. :(
Já mám teď Astru rozpáranou na levém prahu a do toho prahu chci schovat hadice do kufru a zpět na olej. Jak to bude, tak to sesmolím a vyzkouším. :)
Docela vážně jsem uvažoval, že tím prahem protáhnu tu vodní "dvojhadici" na ohřev, ale asi by to tam nevešlo a v případě problému to nepůjde jen tak vytáhnout. Dám tam tedy hliníkový výměník (vlastní výr.) , ten je vyzkoušený z Golfa a těsně před filtřík Alu kostku s jedním žhavičem, taky vyzkoušené, ale brácha to vůbec nevypínal, ani na naftu, tak ten žhavič (byl starý) odešel.
Pavel
Přispěvovatel
Příspěvky: 524
Registrován: 13 črc 2006, 10:20
Odpovědi: 0

Příspěvek od Pavel »

No já jsem kdysi uvažoval nad jiným systémem využití tepla výfukových plynů. O výfuk by se ohřívala vracečka do zadu do nádrže a o tu vracečku by se ohříval přívod, voda jako medium přenosu tepla je dost nevyhovující takže olej je dost přiznivé řešení, snese i 300°C bez problému. Tohle vše pak chce experimentálně ověřit, kolik závitů kolem výfuku a jaký výměník olej olej...

Pak jsem uvažoval ješte nad zařízením co by danou trubičku k výfuku přibližovalo či oddalovalo, v závisloti na teplotě, ale nic kloudného mi nenapadlo....
wiguf
Přispěvovatel
Příspěvky: 156
Registrován: 27 zář 2007, 10:58
Odpovědi: 0
Bydliště: Plzeň a okolí

Příspěvek od wiguf »

to bartjo: neni to vůbec tak složitý jak se zdá, chce si to nakreslit pro snadný pochopení. Strkání hadic do auta bych se vyvaroval. tu vyhřívanou, to je opravdu neopravitelný, kdyby se něco přihodilo, a normální tam dávat, tak jedině kovouvou, guma se může snadno poničit. Ale v případě že bych to vorval o nějakej vysokej obruvník, nebo mi nabralo auto, by se i ta kovová rozlítla, je to sice jednoduchý a praktický, ale vzhledem k rizikům, si myslim že nevhodný. O prodeji auta nemluvě.

to Pavel: s tim olejem je to právě naopak, vždyť voda ti snese klidně stovky stupňů, u oleje jakmile překročíš nějakejch těch 260 - 300 stupňů, tak se nadobro přepálí a zdegraduje, následně zalepí potrubí a další součásti, voda se stane zase vodou, přímo na stěnách trubky bude teplota mnohem větší než 300 stupňů, ale celková výsledná teplota bude mnohem menší, voda si to teplo hezky předá, olej se dřív přepálí. Musel bys hlídat maximální vrcholovou teplotu na tý trubce. A ještě bys to musel ošetřir tak aby se to nepřepalovat ikdyž tam bude olej jenom tak stát a neprotejkat, protože bezprostředně po chcípnutí motoru má vejfuk stejnou teplotu jako při jízdě, ale olej neprotejká.....
tudíž by se musela teplota hlídat a dlouho by se muselo zkoušet, aby se olej nepřepaloval, nesměl bys tam hnát naftu(nebezpečný).... A efektivita by nakonec nebyla vůbec slavná... A to tvé experimentální ověření by trvalo velmi dlouho. Ne že by se u tý vody neexperimentovalo, ale je tam větší benevolence.
escort 1,8D Bosch již minulost
MB 124 200D
MB 190 250D
Odpovědět

Zpět na „Jak se jezdí na rostlinu, nebo i na naftu“