dlouhodobé užití RO apod. a následná emisní kontrola

..jak jezdit na Slunečnicový, Řepkový, Olivový a podobné oleje ... a nebo, jestli někdo ještě jezdí na naftu, tak o naftě :-) či bionaftě

Moderátoři: šulda, radluk, Moderátoři

slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 33874
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Odpovědi: 0
Bydliště: Strážnice

Příspěvek od slovacek.milos »

Petr H. píše::? neodpustím si v souvislosti s tímto ještě jednu úvahu, pokud by ukazatel spotřeby na RO v testu nebyl něčím zkreslený, tak by to stavělo ekomoniku provozu do úplně jiného světla.

při 5l nafty za cca 33,- Kč = 165,- Kč

při 5l oleje za cca 22,- Kč = 110,- Kč +25% = 137,50 Kč

Cena nafty bez DPH cca 27.70 Kč a jde to do nákladů - podnikatel.

V příkladu je úspora 27,5 Kč/100 km při 10.000 km/rok co najedí průměrný čech jezdící denně do práce je to 2.750,- Kč za rok.

Kolik z toho padne na shánění oleje a výměnu filtrů a příp. podíl z ceny přestavby? Řekl bych že pro většinů lidí se to posouvá do oblasti dotovaných koníčků.
(hm)
Rentabilní je to snad jen pokud máte přístup k vyfritu zadara. Od toho si musíte odečíst náklady na dovoz a filtraci. Kolik pak je skutečná úspora pokud by jste v čase tímle strávený byli v práci??

jen pro příměr stovnatelné auto na LPG bude brát

9l LPG cca 16,- Kč = 128,- Kč

ale taky to má svoje 2x emise, životnost nádrže 10 let přestavba
17.000 Kč +
atd...

(wallbash) není z toho úniku pro běžného smrtelníka nemá cenu se tímhle vůbec zabývat. Nakonec to nejsladší tajemství, ekonomika dopravy je závislá na palivu jen v malé míře. Nejvíc stojí to všechno kolem toho a tam se dá ušetřit mnohem víc... ;) .

přesně jak to petře píšeš pro běžného smrtelníka to nemá cenu úspora kde nic tu nic,
to znám o perličku před deseti lety jsem montoval LPG do favorita, v neděli borec nastartuje na benzin jede 400 m přepne na plyn a po 400 metrech je v kostele, jinak nikam nejezdí má režijku na vlak :-D miloš
mtapaj
Přispěvovatel
Příspěvky: 983
Registrován: 26 led 2007, 23:35
Odpovědi: 0
Bydliště: Trstena

Příspěvek od mtapaj »

.....
ja mam prestavbu asi za 6 tisic SK
pouzivam iba vyfritovany olej,prevazne zadara
spotrebu mam asi 7-8l/100 podla sposobu jazdy :D ale da sa aj za 6l ;)
od januara tohto roku som spravil priblizne 13000km
filtrovanie mi zaberie nie moc casu,,,,50l za maxxx 1,5 hodiny
zatial som mal iba jednu poruchu,,,a to povolena eskapaska (noteeth) a samozrejme filter paliva ,,,menim ho dost casto,,je dost maly mam tam teraz 4-ty
mot. olej menim po 8 000km
nafty som spotreboval,,,to uz prehanam max 50 l
nafta je u nas priemer 34sk (LOL) (LOL) (LOL)
ak mi pusti cerpadlo,,,zozeniem ho za par supiek... :)
no tak teraz si to prepocitajte kolko som asi usetril... ;)
ja nemam cas,,niekedy som to ratal a bol som milo prekvapeny.....tak ja prasim makat cawte a oleju ZDARR....
KTS 530 k dispozicii
.....PASSAT B 5,5 96Kw+cca18Kw,AVF 2002-slusny stav aj vybava...:)
renault laguna 2,2td min.90kw..;o) palivo "FRITAK" - exx
Uživatelský avatar
radluk
Aktivista
Příspěvky: 1672
Registrován: 06 čer 2006, 22:38
Odpovědi: 0
Bydliště: Uherske Hradiste

Příspěvek od radluk »

(LOL)
Naposledy upravil(a) radluk dne 08 zář 2008, 12:02, celkem upraveno 1 x.
slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 33874
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Odpovědi: 0
Bydliště: Strážnice

Příspěvek od slovacek.milos »

radluk píše:slovacek.milos
to se dalo cekat, ze takovemu prizpevku PEtr dokonale nahral.
Ano, souhlasim, mas uplne pravdu, vsecko, pocinaje rostlinnym olejem, konce tim super dokonalym esterifikatem nema smysl, hlavne u toho esteru, kde, pokud nesezes pouzity olej, musis koupit, cili k 20 kc/ l pricteme pekne metylek, NaOH, cas, poskakovani kolem a uspora kde nic tu nic, potom tam nalejem exterifikatek jehoz vyroba je mnozstevne ztratova, a jeste nam to spapa vic na 100 km nez nafty, fakt, pojedem do kostela a zpatky a motor studeny, sezere vic draheho esterifikatu jak RO a nafty
radluk se mi zdá že na toto téma jsme si psali, asi je nesmysl koupit v supermarketu RO a esterifikovat když to jede i tak,

ten fígl té esterifikace vyfritu je v tom že získáš kvalitnější palivo a ten vyfrit se ti vyčistí jak křištál o to tam jde a to poskakování mi vyjde nastejnou ten vyfrit musíš taky čistit

rozumíme si? já nejsem zastánce kupovat RO a esterifikovat to je velký omyl miloš
karel007
Nováček
Příspěvky: 8
Registrován: 10 led 2008, 10:15
Odpovědi: 0

Příspěvek od karel007 »

Lejt nepoužitej RO do osobáku při malém nájezdu asi moc ekonomickej smysl nemá, to je jasný...

Ale je tu nějakej kamioňák, kterej najezdí na RO 100 a více tisíc km za rok? Jak to máte se spotřebou?
Uživatelský avatar
rasol
Přispěvovatel
Příspěvky: 82
Registrován: 24 zář 2006, 10:45
Odpovědi: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od rasol »

Radluk, pri opisovani si sa asi /nechtiac/ pomylil:
FAME
Falty Acid Methyl Ester
Metylester živočišných tuků

spravne je Fatty Acid ME, znamena to metylester mastnych kyselin, nejde len o zivocisne, ale o mastne kyseliny vseobecne.

snad by sa k tomu Tvojmu prehladu dali doplnit TAG - triacylglyceroly

Zhrnutie k ostatnym prispevkom:

Pri testovani kazdeho motora zabezpecujeme, aby vsetky testovane paliva, vratane etalonoveho paliva - nafty, mali rovnaku teplotu. Pretoze prietokove meranie je nepresne, volime meranie hmotnosti a spotreba je udavana v hmotnostnych jednotkach. Na zaklade mernej hmotnosti jednotlivych paliv je mozne prepocitat spotrebu na litre. Nasledne nieje rozdiel spotreby taky vyrazny ako sa na prvy pohlad zda. Spotreba RO je vsak priamo zavisla od druhu oleja, najma ci ide o rafinovany olej, alebo naopak za studena lisovany nerafinovany, tu su odlisne chemicke aj fyzikalne vlastnosti vratane rozdielu mernej hmotnosti jednotlivych olejov. Okrem ineho aj z tychto dovodov sa olej vo velkom zasadne obchoduje na hmotnost a nie objem.

V principe mate v predoslych prispevkoch pravdu, ze nema vobec zmysel upravovat a jazdit na RO osobnymi autami pri relativne malom kilometrovom vykone. Ak je uzivatel odkazany len na pouzitie noveho RO, tak sa to naozaj posuva do oblasti dotovaneho hobby.

To plati vsak aj v pripade nakladnych vozidiel. Pokial sa jedna len o akysi druh miniautoparku s dvomi - tromi autami, ich majitelov pri rozhodovani sa o uprave vozidiel na RO, aj ked idem vlastne sam proti sebe, od tohto kroku odhovorim. Potrebne investicie, pravidelne zabezpecovanie dostatocneho mnozstva paliva a mnoho dalsich starosti, ktore s tym vznikaju, prevazia uzitkove hodnoty vzniknute vyuzivanim RO. V skutocnosti sa s tym prizna malokto, ale je to fakt. Toto zacne byt vyvazene az pri cca 6 vozidlach v autoparku a kazdym dalsim sa samozrejme zlepsuje v prospech RO, ale vzdy za tym stoji vela roboty.

Cast vozidiel vacsieho RO autoparku:

Obrázek
Držím sa hesla: Nehádaj sa s blbcom, mohol by ťa pomýliť
Uživatelský avatar
rasol
Přispěvovatel
Příspěvky: 82
Registrován: 24 zář 2006, 10:45
Odpovědi: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od rasol »

karel007 píše:Lejt nepoužitej RO do osobáku při malém nájezdu asi moc ekonomickej smysl nemá, to je jasný...

Ale je tu nějakej kamioňák, kterej najezdí na RO 100 a více tisíc km za rok? Jak to máte se spotřebou?
Neda sa porovnavat neporovnatelne. Ine su vztahy/vykon spotreba v motoroch s radovymi ci rotacnymi cerpadlami, ine PD a CR je zasa o niecom inom. To plati i v pripade porovnania motorov v osobnych aut a kamionov. Osobne auta za beznych okolnosti nepotrebuju pri ustalenej rychlosti viac ako jednu desatinu svojho vykonu, v nakladnych vozidlach sa vykon motora vyuziva v daleko vacsej miere. Nehovoriac o generacnom rozdieli motorov bezne pouzivanych na RO u osobnych vozidiel a novsich kamionoch. A propo, pri spalovani RO v motoroch EURO 5 nieje vo vyfukovych plynoch ani naznak po oleji, skor to pripomina LPG, alebo spaleny bioetanol z benzinovych aut.

Spotreba motorovej nafty a rastlinneho oleja je u motorov nakladnych vozidiel s vysokotlakym vstrekovacim systemom priblizne vyrovnana, ale je citelny narast vykonu pri RO.

Oktavia, ktora vyvolala tuto diskusiu, bola najstarsim z testovanych vozidiel. Su zname i vysledky dalsich vozidiel s novsimi vstrekovacimi systemami. Testovania nadalej pokracuju, budu vsak publikovane neskor. Ceresnickou na torte v pripade osobnych vozidiel je VW Tuareg, ktory ma momentalne necelych 16 tisic kilometrov a vyrobca ho s velkym pochopenim zapozical na testovanie motorovych biopaliv.
Držím sa hesla: Nehádaj sa s blbcom, mohol by ťa pomýliť
Uživatelský avatar
Petr H.
Přispěvovatel
Příspěvky: 523
Registrován: 26 dub 2007, 18:20
Odpovědi: 0

Příspěvek od Petr H. »

;) chybí i jen sebenepatrnější zmínka o tom kolik ty včelí medvídkové papaj olejíčku a kolik nafty. Možná by bylo zajímavé jestli by se dalo dosáhnout na spotřeby z testu - při ustálených rychlostech, pro jasnější přestavu.
Ale vychází mi to jasně. Pro obyčejného smrtelníka je nejpřijatelnější metoda jezdit v "rozumné" směsi nafty a dotovaného oleje z hypermárketu. K tomu občas dolejt ustátý olej z domácího smažení a fritování.
Otázkou je,jestli až se dostane na trh olej z letošní sklizně dojde cena někam, kde bude smysl se tím vůbec zabývat a něco shánět. Nezapomínejme na povinnné přidávání MĚŘO od 1 září.

Pokud je ale spotřeba na RO skutečně tedy o 30% vyšší tak i tohle je o ničem a můžete si akolát vlastní vyfryt nalejt do nádrže místo do výlevky.
O tom, seženu slunečnici ještě někdy pod 21,- Kč nejsem přesvědčenej. Minulej tejden došla poslení ... :( . A tak hezky to na jí jede... .

Tak jsem se vybrečel a jdu spát... (wallbash) .

(LOL) mimochodem, proč mají ta auta vymazané poznávačky???
Uživatelský avatar
rasol
Přispěvovatel
Příspěvky: 82
Registrován: 24 zář 2006, 10:45
Odpovědi: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od rasol »

Petr H. píše:;) chybí i jen sebenepatrnější zmínka o tom kolik ty včelí medvídkové papaj olejíčku a kolik nafty.

(LOL) mimochodem, proč mají ta auta vymazané poznávačky???
Maju priemernu spotrebu cca 32 litrov, z toho priblizne 6 % nafty na rezim zohriatia, preplachovania, jazdy s nezatazenym motorom a pod. Celkovu absolutnu mesacnu hodnotu nemam zaujem uvadzat.

Poznavacky su vymazane zo zvyku, lebo eliminuju pocty zvedavcov.
Držím sa hesla: Nehádaj sa s blbcom, mohol by ťa pomýliť
mmmajo
Nováček
Příspěvky: 15
Registrován: 16 kvě 2008, 20:55
Odpovědi: 0
Bydliště: SK

Příspěvek od mmmajo »

Ja
Naposledy upravil(a) mmmajo dne 10 čer 2019, 12:00, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Petr H.
Přispěvovatel
Příspěvky: 523
Registrován: 26 dub 2007, 18:20
Odpovědi: 0

Příspěvek od Petr H. »

[quote="rasol Maju priemernu spotrebu cca 32 litrov, z toho priblizne 6 % nafty na rezim zohriatia, preplachovania, jazdy s nezatazenym motorom a pod. Celkovu absolutnu mesacnu hodnotu nemam zaujem uvadzat.
quote]

32l ? a kolik mají spotřebu v originále? Nebo alespoň normovanou?
(LOL) koukám ani na stránkách výrobce žádné informace....
Ale určitě neberou o 30% víc oleje než nafty. To by museli jezdit do 25 litrů nafty . Prázdné jedou tak za 23 l nafty. Ložené za 31l nafty. Alespoň podle mých info. a bez ohledu na verzi motoru.

:? co to teda v tom testu bylo za olej? Výsledek testu realitě neodpovídá.
Při takovémhle rozdílu cen by to pak bylo neprodejné!!!
Obrázek
Uživatelský avatar
rasol
Přispěvovatel
Příspěvky: 82
Registrován: 24 zář 2006, 10:45
Odpovědi: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od rasol »

Peter, pravdepodobne si si neprecital jeden z mojich prispevkov, ktore su vyssie.
Ucinnost spalovania a teda aj spotreba RO je priamo zavisla od vstrekovacieho tlaku potrebneho na dokonale rozprasenie paliva. Pri Oktavii je jednoduche vstrekovanie rotacnym vstrekovacim cerpadlom s relativne nizkym tlakom a jednym vstrekom na cyklus, u tychto mercedesov je system PLD, ktory ma vysoky vstrekovaci tlak a viacnasobne vstrekovanie davky pocas pracovneho cyklu. Preto prosim neporovnavaj to, co sa vlastne porovnat ani neda. Olej do Oktavie bol ten isty ako je v Mercedesoch.
Vyrobcovia neudavaju priemerne spotreby, preto si ani nic nenasiel. Iste, da sa zajazdit za 31 litrov, ci dokonca pod 29. Je to na vodicovi, ale najma zavisi od zataze. Tieto auta takmer stale vozia 24 ton a tych 32 je strop. Jedno auto spotrebuje 4 az 5 tisic litrov mesacne a kazdy aj minimalny rozdiel je k dobru.
Aby si vsak pochopil, co je na tom oleji najkrasnejsie, tak je to prave to, ze sa nekradne. Kazdy z nas pozna nejakeho kamionistu predavajuceho nafticku co mu zvysila. Podla poctu odjazdenych kilometrov si mesacne takto znacnou ciastkou prilepsi k svojmu platu na ukor zamestnavatela. To sa v pripade oleja nestava.
Držím sa hesla: Nehádaj sa s blbcom, mohol by ťa pomýliť
Uživatelský avatar
Petr H.
Přispěvovatel
Příspěvky: 523
Registrován: 26 dub 2007, 18:20
Odpovědi: 0

Příspěvek od Petr H. »

:) super jsem rád, že jsme se nakonec shodli.
Stím řepkovým olejem vlastně zase tak moc zkušeností nemám. Používám zásadně slunečnici, řepku jen nouzově a dávám jí do směsky podstatně méně. Předkomůrkovým motorům nechutná. Chod motoru je podstatně tvrdší. Ale myslým, že to bude spíš načerno přimíchanou sojou. Klidně bych si troufnul říct, že vhodnou směskou se slunečnicí, se dá dosáhnout nižší spotřeby a klidnějšího chodu motoru, ale má to menší akceleraci. Palivo hoří pomaleji, proto ten klidnější chod.
Tohle, ale mám vyzkoušené jen na N1 vozidlech, které mají většinou shodné motory s osobními vozy.

:? já myslel, že kradení PHM se dneska už nenosí!!! Rěkl bych že tohle jen na laxnosti zaměstnavatelů, že si dají líbit.

Stejně mi to nedá znova studuju jen test a píše se tam:

2.3 Výkonové a emisné testy a meranie spotreby paliva
Všetky merania výkonových a emisných parametrov boli vykonané na valcovom dynamometri MAHA LPS 2000.V rámci výkonových a emisných testov sa uskutočnili nasledovné merania:
• merania maximálneho výkonu a maximálneho krútiaceho momentu,
• merania akcelerácie (40 ÷ 80 km/h na III. prevodovom stupni, 60 ÷ 100 km/h
na IV. prevodovom stupni a 80 ÷ 120 km/h na V. prevodovom stupni,
• merania opacity (dymivosti) za podmienok voľnej akcelerácie,
• meranie obsahu CO, CO2, CHX, NOX vo výfukových plynoch pri voľnobehu a ustálených rýchlostiach 60, 90 a 120 km/h,
• merania spotreby paliva (gravimetricky) pri voľnobežných otáčkach,
pri ustálených rýchlostiach 60, 90 a 120 km/h a v podmienkach mestského cyklu ECE 83.
Výsledky uvedených meraní sú prezentované v ďalšom texte príspevku vo forme tabuliek a grafov [7].

1. Válcová výkonová zkušebna Maha LPS 2000


Válcová výkonová zkušebna Maha LPS 2000 umožňuje provádět následující typy měření:
-měření výkonu při konstantní rychlosti nebo tažné síle
-simulace jízdních odporů
-kontrola tachometru (rychlost a ujeté kilometry)
-stopky k měření zrychlení mezi dvěma volně volitelnými rychlostmi
-grafické a numerické znázornění výkonu přeneseného na kola
-ztrátového výkonu a výkonu motoru


:) pro lepší představu by to chtělo posoudit všechny naměřené hodnoty.
Kdo a jak tam vlastně akceleroval nebo jak to celé probíhalo??
Pokud se opravdu šlapalo na plynový pedál stejně, pak opravdu musel motor vykazovat na hustější paliva vyšší výkonové parametry. Samozřejmě musel pak i u hustších paliv vykazovat vyšší spotřebu v gramech.
Naštěstí o tomhle za jízdy rozhoduje hlava řídíče, nebo kvalitnější vstřikovací systém. ;)
Uživatelský avatar
radluk
Aktivista
Příspěvky: 1672
Registrován: 06 čer 2006, 22:38
Odpovědi: 0
Bydliště: Uherske Hradiste

Příspěvek od radluk »

(LOL)
Naposledy upravil(a) radluk dne 08 zář 2008, 12:03, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
rasol
Přispěvovatel
Příspěvky: 82
Registrován: 24 zář 2006, 10:45
Odpovědi: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od rasol »

Peter, viem ze Ti to vrta v hlave, ale nedaju sa v kratkosti popisat merania v skusobni a na dlhe popisy nemam chut. Toto bol len suhrn merani jedneho vozidla, cast z mnohych rutinnych merani, ktore sa takmer denne vykonavaju na rozlicnych vozidlach, akurat ze toto bolo publikovane pre verejnost. Pre meranie je presne stanovena metodika, jazdi sa podla pristrojov, resp. podla monitora, kde prebiehajuca krivka ukazuje, co ma vodic v danej chvili robit. Je to tak pri prevadzkovych cykloch a taktiez i pri akceleracnych a vykonovych meraniach i pripadnych dalsich. Tie sa prevadzaju viackrat a vysledkom je potom priemer merani. Pokial niektore z merani vykazuje nadmernu odchylku, meranie sa vyradi, nezapocitava do priemeru a musi sa opakovat. Foto pri najlepsej voli nemozem poskytnut, ale pokial mas zaujem, kludne sa ozvi a ja Ti umoznim byt pri testovani nejakeho vozidla, resp. paliva. Povazuj to odomna za bodku za mojimi prispevkami k tejto teme, pretoze by sme si tu mohli vypisovat donekonecna a treba dat priestor aj inym.

Radluk, v principe s Tebou suhlasim, preto musi riadiaca jednotka na RO komunikovat s PLD motorovou riadiacou jednotkou, aby bolo vstrekovanie optimalizovane pre to palivo, ktore sa prave nachadza v motore.
Držím sa hesla: Nehádaj sa s blbcom, mohol by ťa pomýliť
Odpovědět

Zpět na „Jak se jezdí na rostlinu, nebo i na naftu“